Rabu, 21 November 2018

5 Bukti Mengagetkan Tentang China Yang Ramai Tidak Tahu



ZONAKONSPIRASI- China sekarang sudah bangun cepat jadi pada kuasa dunia yang sangat kuat dalam pelbagai bidang. Pada aspek yang memberi pada kejayaan ini termasuklah populasi yang mendekati 1.4 bilion orang. 

Akan tetapi demikian, negara ini masih tetap termasuk dalam negara berstatus bangun. KDNK per kapita China pada tahun 2017 hanya 80% dibanding purata KDNK dunia, serta ada di posisi ke-71 dunia. 

Dia cukup mengagetkan memandangkan ekonomi China ialah yang ke-2 paling besar dalam dunia setelah Amerika Syarikat. iluminasi.com kongsikan 10 bukti mengagetkan tentang China yang ramai tidak tahu. 

1. Riwayat layang-layang 


Tentu ramai diantara pembaca yang sudah sempat memiliki pengalaman bermain layang-layang sebelum kewujudan tehnologi telefon pandai. 

Layang-layang sebetulnya datang dari China seawal tahun 475 SM. Pada awalnya, dia bukan untuk dipakai buat arah rekreasi tapi dipakai dalam komunikasi tentera. 

2. Populasi khinzir paling tinggi 


Tidak hanya dibanding populasi manusia paling tinggi, China ikut adalah negara dengan populasi khinzir paling tinggi. Separuh dibanding populasi khinzir dalam dunia tinggal serta mati di China. 

Rakyat China mengonsumsi seputar 52 juta tan daging khinzir tiap-tiap tahun, dengan purata sekitar 34 kg buat tiap-tiap masyarakat. 

3. Bandar mega 


Di Malaysia, cuma ada 1 bandar yang memiliki masyarakat melewati 1 juta iaitu tidak lainnya dak tidak bukan ialah bandar Kuala Lumpur. 

Akan tetapi, dia begitu berbeza dengan negara berpopulasi 1.4 bilion orang ini dimana dia memiliki 102 bandar dengan populasi melewati 1 juta orang. 

Tidak cukup hanya itu, China memiliki 16 bandar mega dengan populasi melewati 10 juta masyarakat. Bandar dengan masyarakat paling tinggi iaitu lebih dibanding 44 juta masyarakat ialah Guangzhou. 

Pikirkan, cuma populasi satu bandar melewati populasi rakyat Malaysia. 

4. Tembok Besar China


Umumnya peninggalan Tembok Besar China yang kita lihat di hari ini ialah datang dari Dinasti Ming dengan panjang 8,851 km. Jumlahnya panjang keseluruhnya Tembok Besar China ialah 21,196 km.. 

Beberapa bahagian tembok ini dibina seawal era ke-7 SM. Serta apakah yang sangat mengagumkan ialah sesetengah dibanding bata-bata yang membina tembok ini dilekatkan dengan kombinasi beras serta tepung. 

5. Pencemaran yang dahsyat 


Pencemaran hawa di China sudah tiba di step yang begitu jelek sehinggakan dia dihubungkan dengan 33% dibanding kematian di negara ini. 

Permasalahan ini membikinkan sesetengah rakyat China mula beli hawa bersih dalam sisa dibanding negara seperti Kanada serta United Kingdom. Seputar 80% dibanding air bawah tanah di China sudah tercemar. 

Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com