Selasa, 20 November 2018

5 Makanan Sangat Bahaya Serta Bisa Mengakibatkan Kematian



ZONAKONSPIRASI- Manusia sememangnya makhluk yang pelik. Meskipun ada beberapa type makanan yang sihat serta selamat untuk dikonsumsi, ada segelintir manusia yang suka nikmati sajian eksotik atas pelbagai keyakinan mengarut seperti memberi kesuburan, memperkuat tenaga batin serta memanjangkan usia. 

Kesempatan ini, kami ingin berkongsi beberapa macam makanan yang bukan sahaja eksotik, justru begitu merbahaya serta dapat membunuh sesiapa sahaja yang mengkonsumsinya. Meskipun telah didapati akan bahayanya, ini tidak menghalang sesetengah orang untuk mengonsumsi makanan ini. 

1. Ikan buntal 


Ikan buntal adalah pada makanan eksotik populer di Jepun. Ianya dikenali menjadi Fugu. Bukan itu sahaja, ikan ini begitu merbahaya kerana mengandungi kandungan tetrodotoxin yang tinggi. Ianya disebutkan 1200 kali ganda lebih merbahaya dibanding cyanide. 

Sajian Fugu ini kesukaannya akan disiapkan oleh chef yang begitu terbiasa. Buat memastikannya selamat dikonsumsi, bahagian ikan ini yang mengandungi tetrodotoxin mestilah dibuang serta diasingkan seutuhnya. Malangnya, dia bukan suatu yang gampang dikerjakan. Tiap-tiap tahun, sajian ini sudah membunuh beberapa ratus manusia yang mengkonsumsinya. 

2. Otak monyet 


Lihat sahaja telah meloyakan. Akan tetapi percayakan anda, otak monyet ikut memiliki yang berminat yang sendiri. Otak monyet didapati mengandungi virus yang mengakibatkan penyakit Variant Creutsfeldt-Jakob (vCJD) yang mengakibatkan kematian. 

Pada tanda-tanda awal pesakit yang memiliki penyakit ini termasuklah dementia, buta, kemurungan, kesukaran untuk bertutur, kehilangan kawalan motor anggota tubuh serta pelbagai penyakit kronik lainnya. 

3. Sotong kurita hidup 


Di Korea, ada semacam makanan eksotik populer yang dikenali menjadi Sannakji. Ianya ialah sajian sotong kurita kecil yang masih tetap hidup. Ya, sotong itu disajikan hidup-hidup serta anda akan mengkonsumsinya tiada digoreng atau diambil terlebih dulu - selalu dikunyah di mulut. 

Resiko kematian dibanding sajian ini bukan karena bahan bertoksin atau beracun yang ada kepadanya. Demikian sebaliknya, tiap-tiap tahun ada beberapa kes kematian dikarenakan tercekik pada saat nikmati sajian ini. Untuk menikmatinya, yakinkan anda kunyah hingga sotong itu betul-betul telah mati. 

4. Casu Marzu 


Meskipun anda seseorang peminat keju, anda mungkin tidak mampu mengonsumsi Casu Marzu. Casu Marzu mendapatkan jolokan keju sangat beresiko dalam dunia. Ianya terhasil dibanding keju type pecorino. Keju ini akan dipotong pada bahagian tengahnya serta dilewatkan di lokasi terbuka untuk beberapa saat, mengakibatkannya dihinggap oleh lalat. 

Lalat ini kemudiannya akan bertelur serta membuahkan larva-larva yang selalu membiak dengan mengonsumsi keju ini. Lama kelamaan, bahagian keju yang mengandungi larva ini akan terurai serta jadi lembik serta likat. Bahagian berikut yang di panggil Casu Marzu. Buat mereka yang menyukainya, keju ini akan dikonsumsi sekali dengan larva-larva yang ada kepadanya, mengakibatkan mereka gampang terdedah pada pelbagai penyakit yang berpunca dibanding larva-larva itu. 

5. Kerang Berdarah serta Mentah 


Dengan biasanya, kerang adalah pada makan laut yang termudah tercemar. Perihal ini dikarenakan kerang hidup di bahagian bawah laut yang kurang kandungan oksigen, membuatnya tempat optimum untuk pelbagai virus serta bakteria. Oleh karena itu, jika mengonsumsi kerang, yakinkan ianya benar-benar dibakar untuk membunuh bakteria-bakteria ini. Kira-kira dipakai dalam masakan, pastikannya dibikin bersih serta digoreng hingga betul-betul masak. 

Walaupun begitu, disesetengah lokasi dalam dunia, kerang ini dihidang mentah bersama dengan darahnya. Sajian ini tersangatlah merbahaya memandangkan darah kerang ini menyerap bakteria serta virus beresiko seperti hepatitis serta demam kepialu. 

Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com