Jumat, 23 November 2018

Hewan Pertama Ke angkasa Serta mati berjasa untuk review perubahan sains



ZONAKONSPIRASI- Pada jaman dulu, pihak Rusia atau lebih pas kembali Soviet Union suka memakai haiwan menjadi bahan ujikaji. Anjing umumnya jadi pilihan mereka. Sebelumnya kami sempat berkongsi tehnik peperangan Rusia di mana beberapa kumpulan anjing sudah dilatih menjadi tim pengebom berani mati. 


Dalam bagian aeroangkasa ikut, anjing satu kali lagi jadikan bahan ujikaji oleh pihak Rusia. Pada November 3 1957, seekor anjing yang dinamakan Laika sudah dihantar ke angkasa lewat pelancaran satelit Rusia, Sputnik 2. Momen ini berlangsung kurang lebih 4 tahun sebelum Yuri Gagarin jadi orang yang pertama terbang ke angkasa.Momen bersejarah ini membolehkan Laika diiktiraf menjadi angkasawan pertama dunia.

Mengapa anjing dihantar sebagai angkasawan?


Pada saat itu, pihak Rusia serta Amerika Syarikat semasing berlumba-lumba ingin menghantar angkasawan ke angkasa. Mereka mahu jadi negara pertama yang menghantar angkasawan ke angkasa menjadi lambang kuasa besar mereka pada beberapa negara lainnya. 

Pemakaian anjing yang comel serta fotogenik seperti Laika adalah salah satunya taktik pihak Rusia untuk memperoleh perhatian dibanding mass media serta wartawan. Nyatanya taktik ini jadi kerana gambar Laika menjadi calon angkasawan pertama menyebar luas pada saat itu.

Diluar itu, anjing ikut diambil kerana pihak Rusia tidak mahu ambil resiko yang tinggi menghantar manusia dalam misinya yang pertama ini. Misi semacam ini tentu saja beresiko tinggi memandangkan ianya ialah yang pertama dalam dunia. Jadi, penentuan seekor anjing untuk jadikan menjadi bahan ujikaji menjadi angkasawan pertama dirasa satu ketetapan yang pas buat pihak Rusia. Masalah selanjutnya, kenapa Laika diambil? 

Pemilihan Laika sebagai angkasawan pertama


Menariknya, Laika bukan seekor anjing dibanding baka premium. Demikian sebaliknya, Laika hanya seekor anjing liar berumur 3 tahun yang diambil di jalanan di Moscow oleh pihak Rusia. Dalam usaha mencari anjing yang sesuai dengan menjadi angkasawan pertama, pihak Rusia sudah mencuplik 6 ekor anjing liar di jalanan seputar Moscow. 

Tiap-tiap anjing ini akan dilatih menjadi angkasawan akan tetapi cuma seekor sahaja yang akan diambil untuk dihantar ke angkasa. Akan tetapi, kerana beberapa ciri yang menarik yang ada di Laika, Laika sudah diambil. Pada karena penentuan Laika ialah kerana ianya begitu jinak serta dengar kata. 

Aspek penentuan Laika ikut dihubungkan dengan rupanya yang comel serta fotogenik. Perihal ini memudahkannya ianya mendapatkan perhatian beberapa wartawan. Taktik ini disebutkan berjaya memandangkan gambar-gambar serta liputan tentang Laika menyebar di media-media penting pada saat itu. 

Dengan semulajadinya, seekor anjing akan mengusung salah satunya kaki belakangnya jika ingin buang air. Walaupun begitu, pihak Rusia temui Laika tidak angkat mengusung salah satunya kakinya jika buang air. Ciri yang ada kepadanya ini disebutkan adalah pada faktar penting kenapa ianya diambil berbanding anjing lainnya. Pihak Rusia rasakan jika ditempatkan dalam satelit nantinya, Laika akan tidak melawan kesukaran untuk buang air.

Kontroversi kematian dan kematian yang menyedihkan


Sebelum pelancaran satelit Sputnik 2, pihak Rusia janji bahawa Laika akan pulang sebelumnya kebumi dalam waktu 8 hari setelah melingkari bumi. Nyatanya ianya hanya taktik Rusia untuk menjawab pro-kontra pemakaian anjing dalam misi pelancaran Sputnikn 2. Malangnya, Laika mati cuma beberapa saat sesudah satelit itu dilancarkan! 

Kematiannya dihubungkan dengan pendedahan pada sinaran matahari yang terlalu berlebih. Satelit yang dinaiki Laika tidak memiliki insulasi dibanding sinaran radiasi matahari serta Laika dipercayai mati karena pendedahan pada radiasi yang tinggi dibanding matahari ini. Malangnya, pihak Rusia ingin sembunyikan bukti ini serta sering sebarkan berita-berita palsu tentang karena kematiannya. 

Pihak Rusia keluarkan fakta rasmi mengatakan bahawa Laika mati karena keracunan makanan sesudah ada satu minggu di angkasa. Lima bulan lalu, sesudah mengorbit bumi sekitar 2570 kali, pada akhirnya misi satelit Sputnik 2 tamat serta kembali pada bumi. 


Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com