Jumat, 23 November 2018

Cerita Perjuangan Seoarang Bocah di China Harus Turuni Tangga 800m Agar Bisa Sekolah





ZONAKONSPIRASI- Pada saat kecil, kita tentu sempat dengar kisah-kisah dibanding bapak atau datuk kita bagaimana sukarnya mereka akan ke sekolah. Ada yang sangat terpaksa berjalan jauh, ada yang tidak berkasut, ada yang sangat terpaksa lewat sawah padi dan lain-lain. 





Beberapa pelajar jaman saat ini nyatanya begitu mujur. Mereka tak perlu bersusah-payah ke sekolah kerana umumnya ibu bapa yang akan menghantar mereka hingga di depan pintu pagar sekolah. Diluar itu, ada pula yang berbasikal atau menaiki van sekolah.




Walaupun begitu, kesenangan semacam ini tidak bisa di nikmati oleh beberapa pelajar di perkampungan Atule'er yang terdapat di Sichuan, China. Kondisi geografi rumah serta sekolah mereka mengakibatkan beberapa pelajar sangat terpaksa turun serta naik tangga dibanding akar kayu setinggi 800meter. 




1. Posisi geografi yang begitu mencabar





Perkampungan yang berumur 200 tahun ini terdapat di lokasi berbukit bukau di ketinggian 799 mtr. atau 2624 kaki. Kesuburan tanah di tempat ini membolehkan beberapa masyarakat untuk bercucuk tanam tumbuhan-tumbuhan serta buah-buahan. 




Walaupun begitu, hanya satu sekolah berhampiran kampung ini terdapat dibawah bukit ini. Ini mengakibatkan beberapa pelajar tanpa pilihan tidak hanya sangat terpaksa mengharungi perjalanan yang begitu mencabar untuk ke sekolah. 

Dianggarkan ada kurang lebih 15 orang pelajar dibanding lokasi perkampungan ini yang sangat terpaksa mengharungi perjalanan mencabar saat 2 jam. Ini termasuklah pelajar termuda yang cuma berusia 6 tahun. 

Menyedari akan resiko ini, kesukaannya beberapa pelajar ini akan tinggal di sekolah itu saat dua minggu sebelum pulang ke rumah. Ianya umpama mereka ada di sekolah berasrama kerana sangat terpaksa berjauhan dengan keluarga. 



2. Tangga semulajadi dibanding akar kayu 





Perjalanan turun serta naik ke sekolah bukan gampang. Justru, hanya satu jalan untuk ke sekolah ialah lewat tangga semulajadi yang terdiri dibanding akar-akar kayu. Kondisi bisa menjadi sulit kira-kira cuaca hujan yang akan jadikan track makin licin serta merbahaya. 




Buat memonitor serta menolong beberapa pelajar ini, kesukaannya mereka akan ikut ditemani ibu bapa pelajar yang akan bergilir-gilir temani beberapa pelajar ini. Malangnya, ide ini masih tetap tidak bisa megurangkan dengan keseluruhan resiko yang ada di track ini. 


Menurut rekod, 8 orang masyarakat dibanding kampung ini sudah terkorban pada saat lewat track ini dalam tempoh 2 tahun kebelakangan ini. Walaupun begitu, kes-kes kematian ini tidak menghalang masyarakat memakai laluan ini memandangkan ianya satu-persatu jalan yang ada untuk terhubung ke lokasi perkampungan ini 



3.Perhatian dibanding kerajaan China 





Cerita beberapa pelajar ini pada akhirnya mendapatkan perhatian penduduk serta kerajaan China jika tayangan Beijing News sudah menuturkan beberapa gambar beberapa pelajar dari perkampungan ini memanjat tangga akar kayu ini. Ianya ikut memunculkan simpati orang ramai yang khuatir dengan keselamatan beberapa pelajar ini. 




Pada akhirnya, cerita ini berjaya mengundang perhatian pihak pemerintah serta kerajaan sudah memberikan pertolongan untuk pembinaan tangga dibanding besi yang akan mempermudah perjalanan masyarakat kampung untuk naik turun dibanding lokasi rumah mereka Kos keseluruhnya pembinaan tangga besi ini dianggarkan seputar $150,000 serta kerja-kerja pembinaan ini begitu mencabar memandangkan bentuk muka bumi lokasi ini yang begitu terjal. Pembinaan tangga besi ini pula menggunapakai seputar 1500 paip besi untuk pembinaan keseluruhnya tangga ini. 





Buat masyarakat kampung, mereka sememangnya bersukur diatas pembinaan tangga besi ini. Tangga ini tentu saja akan mempermudah kurang lebih 400 orang masyarakat di kampung ini untuk turun serta naik tiap-tiap minggu khususnya untuk pasarkan produk hasil tani mereka di pasar yang bersisihan. 


Justru, pembinaan tangga ini akan mempermudah akses dunia luar ke lokasi perkampungan ini, selanjutnya dijangka akan menggalakkan lebih ramai pelancong bertandang ke lokasi tempat tinggi ini untuk nikmati panorama yang menarik dari puncak. Masalahnya, bisakah anda menaiki tangga besi setinggi 800 mtr. ini? Buat yang gayat, mungkin anda mesti melupakan kemauan ini

Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com