Senin, 26 November 2018

5 Penulis Fiksyen Sains Sangat Punya pengaruh Di Dunia



ZONAKONSPIRASI- Membaca buku fiksyen bertopik sains adalah satu pengalaman yang menyeronokkan apatah kembali jika cerpen atau novel itu dapat membawa pembaca ke satu alam lainnya, dengan alur cerita yang menyenangkan. 

Ada ketikanya jika membaca buku itu, kita dapat rasakan bentuk logik dalam fantasi yang direka yang bunyinya seolah dapat ditranslate jadi realiti serta suatu itu betul-betul bisa berlangsung. 

Berikut 5 penulis sangat punya pengaruh dii dunia fiksyen sains yang sudah memberi impak besar pada tulisan, penerbitan serta pendapatan karya-karya jaman moden. 

1. Jules Verne 

Tetap diberi nama menjadi "bapa pada fiksyen sains", Jules Verne datang dari Perancis. Dilahirkan pada tahun 1905, beliau sebelumnya terlihat seperti mahu menurut jejak langkah ayahnya menjadi peguam, akan tetapi beliau berhenti serta mula menulis untuk majalah serta teater. Hingga sekarang, beliau ialah penulis nombor dua dalam dunia karyanyapaling banyak ditranslate ke bahasa lainnya. 

2. H. G. Wells 

H.G.Wells atau Herbert George Wells ialah seseorang penulis Inggeris yang banyak menulis terkait riwayat, politik serta kritikan sosial. Jadi pemenang anugerah Nobel buat karya literatur sekitar 4 kali, karya Wells banyak di pengaruhi oleh persekitaran serta pegangan politiknya pada masa itu. 

3. Arthur C.Clarke 


Lahir pada 1917 di Britain, Clarke semenjak kecil telah minati sains dengan hobinya mempelajari bintang serta mencuplik batu. Lalu Clarke mengikuti satu tubuh penerbitan dibawah Junior Astronomical Association yang menerbitkan jurnal sains berjudul Urania. Clarke menggungkan peluang itu untuk memuatkan kolum ciri khas untuk beliau buat beliau menerbitkan artikel bertopik perjalanan angkasa serta tehnologi kapal angkasa. 

4. Frank Herbert 


Peminat permainan video tentu sempat dengar satu siri permainan video bertopik "Dune"? Dune adalah karya terunggul Herbert serta pada tahun 2003, "Dune" sudah diisytiharkan menjadi karya sangat banyak jualannya dalam judul fiksyen sains. Ada 5 sambungan untuk siri "Dune" membuatnya 6 judul keseluruhannya. Herbert kurang mengutamakan segi tehnologi dalam penulisannya kerana ia lebih suka mengutamakan segi kemanusiaan serta jalinan sosial dalam penceritaannya. 

5. Isaac Asimov 


Penulis legenda dari Amerika ini pula ialah seseorang professor biokimia di Universiti di Boston. Beliau ikut ialah timbalan presiden pada Mensa International sewaktu hayatnya. Dilahirkan di Russia pada tahun 1919 sampai ke 1920 (tidak bisa diyakinkan tarikh sebenar) Asimov mula tertarik membaca mengenai sains semenjak kecil serta mula menulis semenjak berusia 11 tahun. Pada usia 19 tahun, beliau telah mula jual cerpen-cerpen pada majalah. 

Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com