Senin, 26 November 2018

5 Berita Terpenting Dunia Yang Harus Anda Tahu Minggu Ini(24 November 2018)



ZONAKONSPIRASI- Kami ketahui dalam jaman penuh info, terkadang terdapat beberapa berita yang gampang saja untuk lepas dibanding pandangan kita. 

Jadi di sini kami kumpulkan lima berita mencakup lima tema berbeza iaitu dunia, ekonomi, sains, nasional dan Islam untuk pastikan anda pembaca Iluminasi bisa ikuti berita-berita ini dengan gampang. 

Berikut berita-berita menarik yang bisa kami kongsikan buat anda minggu ini. 

1. Jamal Kashoggi dibunuh atas instruksi Putera Mohammed Salman 


Dalam siasatan yang sudah dikerjakan oleh pihak CIA, mereka membuat rangkuman berdasar pada semua maklumat yang ada bahawa insiden pembunuhan menyertakan Jamal Kashoggi, seseorang jurnalis kelahiran Arab Saudi sebetulnya dikerjakan atas instruksi Putera Mohammed Salman sendiri. 

Pendedahan itu sekaligus juga menyukarkan proses perdamaian yang tengah diupayakan diantara Amerika Syarikat, Turki dan Arab Saudi. Bukti yang diperolehi CIA tunjukkan bentuk rakaman perbualan diantara Putera Mohammed memberi instruksi pembunuhan dikerjakan secepat-cepatnya. 

2. Malaysia masukan Kerajaan Australia kerana iktiraf Jerusalem 


Dalam persidangan kemuncak beberapa negara Asean, Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan terbuka mempermasalahkan kepentingan kerajaan Australia membuat untuk mengalihkan petinggi kedutaan mereka ke Jerusalem. 

Peringatan ikhlas itu yang disuarakan pada Perdana Menteri Australia sendiri, Scott Morrison mempertikaikan apa ada Australia dengan tidak langsung sebetulnya mengiktiraf Jerusalem menjadi ibu negara Israel, menyamai dukungan tidak rasmi itu seperti membetulkan insiden keganasan yang dikerjakan ke atas masyarakat Palestin berleluasa. Kerajaan Australia akan membuat ketetapan pada bulan Disember nantinya. (referensi) 

3. Kejatuhan BitCoin 


Dalam tempoh satu minggu, nilai matawang digital BitCoin sudah turun mendadak hingga sampai wajah RM17,704 - susut hampir 1/3 nilai aslinya sebelum itu. Proses menjanan BitCoin, yang banyak dikerjakan oleh perusahaan besar serta individu-individu yang melabur, mula tertekan dikarenakan penurunan ketara itu. 

Salah satu firma BitCoin paling besar dunia, Giga Watt sangat terpaksa lakukan permintaan status bankrap berikutan kegagalan mereka untuk memikul hutang yang dianggarkan mencecah lebih RM32 juta, dikarenakan penurunan itu. Kos operasi yang membutuhkan perbelanjaan elektrik tinggi jadi punca penting. 

Setakat ini firma-firma penjana BitCoin di China ada dalam kondisi kurang berkesan dikarenakan penurunan nilai, dibantu oleh kos elektrik yang rendah disana. Bagaimana juga, telah mula kedengaran laporan beberapa firma sangat terpaksa hentikan operasi sebesar 20,000 unit penjana dikarenakan keuntungan yang turun kebanyakan. 

4. Matahari tiruan China 


Kami telah memberikan laporan bagaimana kerajaan China tengah dalam perancangan mahu membina 'bulan tiruan' buat mengurangkan kos elektrik negara mereka pada saat malam. 

Pada 15 November 2018, beberapa kumpulan saintis serta penyelidik dibanding China Institute of Plasma Physics menginformasikan kejayaan mereka membina satu skema yang diberi nama Experimental Advanced Superconducting Tokamak atau EAST yang dapat sampai suhu 100 juta darjah celcius. Kira-kira dibanding dengan matahari, EAST enam kali lebih panas berbandingnya yang 'hanya' dapat sampai 15 juta darja celcius. 


5. Larangan serta ketentuan tali pinggang dan vape yang baru diumumkan 


Kerajaan Malaysia menerusi kementerian yang ikut serta, sudah juga menginformasikan penentuan untuk semua entrepreneur bas ekspress butuh memasangkan tali pinggang keselamatan, pada semua unit bas yang baru. 

Ini ialah satu langkah yang penulis rasakan begitu butuh, memandangkan cukup tidak logik jugalah kereta yang tempatkan lima orang di dalamnya membutuhkan tali pinggang, sesaat bas juga tidak ada. Prasyarat baru ini akan dimulakan pada tahun 2020. 

Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com