Rabu, 28 November 2018

Lagenda Kisah Pulau Babi Misteri Ikan Duyung Di Johor



ZONAKONSPIRASI- Siapa kat sini sukakan pulau? Pulau adalah salah satunya tempat sangat populer dalam dunia jika bercakap tentang percutian yang menentramkan serta menyeronokkan. 

Tidak butuh untuk ke luar negara, di Malaysia sendiri kita memiliki pelbagai pulau yang tersangat indah sehinggakan menarik populer dalam kelompok pelancong di luar. 

Serta umumnya dibanding pulau-pulau ini memiliki cerita unik yang sendiri membuatnya lebih menarik serta mengujakan. Bila ucap mengenai Pulau Besar, tentu ramai yang akan mengaitkannya dengan Pulau Besar di Melaka. 

Akan tetapi, tidak ramai yang demikian tahu tentang satu kembali Pulau Besar yang terdapat di Johor serta memiliki cerita lagenda menarik. 

Pulau Besar yang ditujukan ialah satu pulau terdapat di Laut Cina Selatan, lebih pas di Daerah Mersing, Johor. 

Pulau yang satu saat dahulunya bernama Pulau Babi Besar ini dikelilingi oleh beberapa buah pulau lainnya termasuk juga Pulau Mensirip, Pulau Sibu, Pulau Hujung, Pulau Tinggi dan Pulau Rawa.

Kesemua pantai di pulau-pulau ini dikelilingi dengan air yang tersangat jernih dikarenakan kerana gugusan pulau ini menghadap ke laut terlepas, dimana ombak-ombak yang hadir bersihkan pantai dengan menghilangkan lumpur dari pasir. 

Kerajaan Johor sudah mewartakan perairan pulau ini menjadi "Taman Laut" dalam usaha pelihara serta memulihara kehidupan laut di lokasi seputar. 

Usaha ini dikerjakan mempunyai tujuan untuk mengawasi kurang lebih 60 spesis hidupan laut dibanding terancam oleh kepupusan dikarenakan oleh pelbagai aktiviti manusia yang dapat merosakkan habitat semulajadi di sini termasuklah selaman skuba, memancing serta beberapa macam kembali. 

Tidak cukup hanya itu, kekhasan penambahan seperti sayuran liar, ulam-ulaman serta pepohon kelapa dan pelbagai tumbuhan yang ada dalam rimba tropikanya memperkayakan khazanah alam di pulau ini. 

Serta telah pasti ada masyarakat yang menempati pulau ini, terdiri dibanding kurang lebih 7 sampai 8 perkampungan kecil yang tempatkan seputar 100 orang. Beberapa masyarakat tempatan melanjutkan keberlangsungan hidup di pulau ini menjadi nelayan. Ketinggian 2,000 kaki dari aras laut jadi puncak paling tinggi di Pulau Besar ini. 

Cerita lagenda ikan duyung di Pulau Babi Besar 


Tentu anda tertanya-tanya kenapa pulau ini dinamakan Pulau Babi Besar kan? 

Bila Pulau Langkawi populer dengan cerita lagenda Mahsuri, Pulau Besar ikut memiliki cerita lagenda sendiri yang begitu populer dalam kelompok masyarakat tempatan. 

Cerita menarik itu berkisarkan mengenai sepasang nelayan yang disebutkan sudah bertukar jadi ikan duyung. Ya, ikan duyung!. 

Masyarakat tempatan meyakini bahawa isteri pada si nelayan itu yang tengah sarat hamil mendambakan rumpai-rumpai laut untuk dikonsumsi. 

Serta seperti yang anda bisa jangkakan, isteri nelayan itu sudah bertukar jadi seekor ikan duyung setelah mengonsumsi rumpai-rumpai laut itu. 

Si suami yang lihat peristiwa yang menerpa isterinya itu terasa tersangat geram lantas melepas kemarahannya dengan memaki hamun "babi! babi! babi!" lantas menyebut pulau itu dengan panggilan pulau babi. 

Semenjak itu, nama pulau babi abadi dipakai hingga saat ini. Cerita ini cuma cerita yang dibawa dari mulut ke mulut masyarakat Johor. Kesahihan kisahnya masih tetap diragui.
Share:
Lokasi: Indonesia

0 komentar:

Posting Komentar

Copyright © ZONA KONSPIRASI | Powered by Blogger Design by ronangelo | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com