Ulang tahun ke empat kehilangan pesawat itu diterima pada Khamis akan tetapi tanpa khabar senang didapat jika operasi penelusuran oleh kapal "Seabed Constructor" masih tetap tidak berhasil membawa pada petanda baru meskipun telah melewati 16,000 km persegi lokasi penelusuran
Khabar senang hanya pengumuman dari Jabatan Penerbangan Pemula bahawa operasi penelusuran diteruskan hingga Jun serta ahli penerbangan menyifatkannya menjadi usaha optimistik pihak berkuasa mengakhiri teka-teki kehilangan pesawat terkait.
Juruterbang pandu uji Universiti Kuala Lumpur (UniKL) Prof Dr Mohd Harridon Mohamed Suffian berkata buat waktu saat ini, keinginan pada "Seabed Constructor" ialah tinggi kerana dia ialah hanya satu kapal yang dikasih mandat dengan resmi untuk mencari dengan fizikal bangkai pesawat MH370.
"Akan tetapi demikian, ada banyak 'independent organizations' (tubuh bebas) yang masih tetap lakukan analisa terasing untuk 'pinpoint' (kenal tentu) dengan tepat kembali akan tempat MH370.
Meskipun ini ialah bukan penelusuran fizikal tapi dia masih bermanfaat untuk memberikan perspektif lainnya pada penelusuran. "Satu masalah yang menarik adalah pelayar-pelayar yang berlayar di Lautan Hindi bisa disebutkan setuju dengan tidak resmi untuk berkongsi info bila mereka menjumpai serpihan-serpihan pesawat. Ini dikit sekitar memberi keinginan ikut pada pihak keluarga," tuturnya pada Bernama.
Pada 11 Jan, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai menginformasikan bahawa dibawah kesepakatan dengan syarikat penerokaan basic laut berpangkalan di Amerika Syarikat, Ocean Infinity Limited, penelusuran MH370 akan disambung sebelumnya pada pertengahan Januari dengan kapal "Seabed Constructor" menjalankan penelusuran di lokasi mencakup 25,000km persegi dalam waktu 90 hari.
Misi penting kapal itu adalah kenal tentu tempat bangkai serta/atau kedua-dua perakam penerbangan, perakam nada kokpit (CVR) serta perakam data penerbangan (FDR).
Penelusuran itu ialah berdasar pada "no cure, no fee," yang berarti bahawa pembayaran cuma dibikin jika serpihan pesawat yang hilang itu diketemukan serta disahkan oleh pihak ke-3.
Semenjak tinggalkan dunia dengan teka teki 'Goodnight Malaysia three seven zero', kehilangan pesawat itu selalu jadi misteri apabila dia masih tetap tidak didapati setelah operasi penelusuran selesai pada Jun ini, Mohd Harridon berkata pada langkah yang lumrah ialah untuk kembali pada fasa analisa untuk bikin analisa yang lebih tepat akan posisi paling akhir MH370.
"Diharap MH370 bisa jadikan satu analisis kes untuk ahli matematik merungkai misteri posisi terakhir kalinya dengan memakai info yang terhad,"
tuturnya yang yakin, penutup misteri ini bukan sahaja terpenting untuk waris mangsa pesawat tapi ikut untuk industri penerbangan dalam mencari punca sebenar nahas untuk mengelakkan dia laku atau berulang kembali.
Selain itu, seseorang kembali ahli penerbangan, Kapten Abdul Karunia Omar Tun Mohd Haniff berkata Lautan Hindi itu sangat luas serta bukannya suatu yang gampang untuk pasukan mencari memberikan posisi pas, apatah kembali tanpa isyarat yang pas yang menjelaskan berikut tempatnya pesawat itu disaksikan jatuh.
Sisa pegawai penyiasat Tentera Hawa Diraja Malaysia (TUDM) itu berkata justeru beliau mengharap supaya golongan keluarga tidak demikian menyimpan keinginan pada penemuan bangkai pesawat itu serta kira-kira dia didapati, jadi dia satu bonus untuk semua pihak khususnya pihak keluarga.
Di tanya tentang perlahan B bila masih tetap tanpa penemuan hingga Jun, beliau berkata masalah ini bisa diperbincangkan dengan selanjutnya kembali pada kerajaan serta pasukan pencari.
Penerbangan MH370 bersama dengan 239 orang hilang dibanding imbasan radar saat dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac, 2014, serta kehilangan pesawat itu disifatkan pada yang sangat memunculkan misteri dalam riwayat penerbangan dalam dunia.
Australia, Malaysia serta China dengan bersama dengan menggantung penelusuran saat dua tahun buat pesawat itu pada Januari tahun terlepas. Tanpa pertanda pesawat itu diketemukan di lokasi penelusuran merangkumi 120,000 km. persegi di selatan Lautan Hindi.
Setakat ini, cuma tiga serpihan yang disahkan dari MH370 sudah diketemukan, kesemuanya di pantai Barat Lautan Hindi termasuk juga bahagian sayap selama dua mtr. dikenali menjadi "flaperon".
0 komentar:
Posting Komentar